2009. február 22., vasárnap

Zserbó reformosan


Úgy tűnik, kievezek egy kicsit nemzetközi vizekre is:-), mert egy olasz nyelvű vegán gyűjtőblogon felkértek társszerzőnek azzal a célzattal, hogy mutassak be néhány hagyományos magyar receptet vegán verzióban. Meglepetésemre az egyik olvasó rögtön feldobta a labdát, hogy nagyon szívesen venne egy zserbó receptet, mert az egyik nagy kedvencük.:-)

Úgyhogy a dolog adta magát, az eheti vasárnapi süti zserbó lett.:-) Amúgy is rengeteg diót kaptunk a rokonságból tavaly, és így legalább rávehettem a fiúkat, hogy nekiálljanak diót törni. Babóca nagyon élvezte (Apa már kevésbé:-), olyannyira, hogy teljesen egyedül darálta le a közel fél kiló diót!:-)
A süti nagyon finom lett, antireformos vendégeinknek is bejött, de a Gyerkőc még nem kóstolta, mert egyelőre a tegnapról megmaradt Vera-féle meggyes pitét ette.:-) A leves télies zöldségkrémleves, a főétel (nekem...) sült szejtánszelet rizstejes krumplipürével volt.
Ja, és igen gyorsan el is készíthető!

A forrásként szolgáló Napfényes: Sütemények c. könyvben szereplő másik, élesztős zserbó variációt (mely recept kutakodásaim szerint jobban közelít az eredeti tojásos-vajas recepthez) pedig már Szilda elkészítette korábban!


Mézes vegán zserbó receptje Reninél!
Dulmina alternatív zserbó variációja!

Zserbó reformosan
Hozzávalók:
Tészta:
400 g teljes kiőrlésű tönkölyliszt
200 g bio növényi margarin
2 ek. nádcukor
1 cs. foszfátmentes borkő sütőpor VAGY 1 tk. szódabikarbóna
kb. 150-180 ml víz, vagy növényi tej (nálam rizstej)

Töltelék:
300 g darált dió
4-5 ek nádcukor (el is hagyható)
300 g baracklekvár (akár több is, mert a tészta eléggé magába szívta!)
1 tk. fahéj

Karobmáz:
150 g bio növényi margarin
100 g nádcukor
50 g karobpor

Összekeverjük a tészta hozzávalóit, annyi vizet, vagy növényi tejet adva hozzá, hogy jól nyújtható tésztát kapjunk. Vegyük 3 részre, mindegyiket nyújtsuk ki kb. 2-3 mm vastagságúra, majd az elsőt tegyük a kizsírozott (pl. pálmazsírral) sütőformába.
Kenjünk rá lekvárt, s szórjuk meg a fahéjjal és cukorral elkevert dióval (az eredeti recept cukor nélkül írta a diós tölteléket, de én tettem bele, ismerve családom ízlését, és szerintem simán elbírta, bár az én házi lekvárom nem túl édes!). Utána helyezzük rá a második lapot, azt is kenjük meg lekvárral, szórjuk meg dióval, végül a harmadik lapot is tegyük rá. 180 fokra előmelegített sütőben aranybarnára sütjük kb. 25-30 perc alatt.
A karobmázhoz kis lábasban felolvasztjuk a margarint, beletesszük a cukrot és a karobport, majd csomómentesre főzzük. A mázat a kihűlt tészta tetejére kenjük.

Forrás: Napfényes Alapítvány: Sütemények

10 megjegyzés:

  1. Gratulálok a felkéréshez! Nagy dolog!!!

    VálaszTörlés
  2. Vera!
    Köszi, csak jussak el hozzá, hogy le is fordítsam!:-)

    VálaszTörlés
  3. Csatlakozom. Én is gratulálok a felkéréshez! Megnéztem az oldalt és nagyon tetszik.
    Nekem mostanában szótár kell már egy-egy recepthez, mert annyira régen nem használtam az olaszt (pedig olasz tanár is lennék elvileg...). Otthon franciául beszélünk és csak a gyerekekkel beszélek magyarul. Néha már az anyanyelvemen is gondolkodnom kell ;)

    VálaszTörlés
  4. ahh, itt többen beszéltek olaszul?

    valaki segítsen! Nekem most kellene vele megbirkoznom, a némettel párhuzamosan. :S

    Én is gratula a felkéréshez!

    VálaszTörlés
  5. Bibe!
    Tényleg nagyon jó kis oldal, aki szereti az olasz konyhát, annak kész kincsesbánya, napi átlag 10-15 új recepttel. Én is csak úgy tobzódom benne!:-)
    Hogyhogy franciául beszéltek otthon? Nyelvgyakorlásként, vagy francia a férjed?

    Hana!
    Köszi! Akkor hajrá a némethez is!.-)

    VálaszTörlés
  6. Francia a férjem. És megbeszéltük, hogy amíg Mo.on élünk, addig a francia lesz itthon a közös nyelv. Ha meg elmennék Fr.ba, akkor a magyar. Csak azt nem tudom még mit csinálunk, ha más országba költözünk. Nem szeretnénk innen elmenni, imádjuk Pécset, de alulfizetett tanárként néha nagyon nehéz. Én meg gyeden... No de elég is a nyavajgásból.

    Nagyon szívesen megsütném ezt a zserbót, de túl sok margarin van benne és azt a férjem nem ehet. A lisztet még be tudom helyettesíteni, de mi legyen a margarinnal? Ötlet?

    VálaszTörlés
  7. Bibe!
    Legalább a nyelvet jó beszélheti az egész család!:-)
    Pont az olasz blogon is ezt kérdezte egy srác, hogy mivel lehet helyettesíteni a margarint (az olaszok köztudottan nagyon nem csípik a margarinos cuccokat:-)). Napraforgó, vagy kukoricaolajjal a tésztában, kb. 100 ml-t kell venni hozzá. A máznál viszont bizonytalan vagyok, egyszer próbáltam ilyet pálmazsírral, borzalmas lett! Kb. a megadott margarinmennyiség felét venném olajban. Azért számolj be, ha megsütöd!

    VálaszTörlés
  8. Ok. Megírom majd,hogy sikerült, ha addig jutok, h megsütöm. A kukoricaolaj kizárva, mert az tilos és napraforgóolajból eleddig még nem találtam finomítatlant. Marad az oliva, mert az rezisztens a hőre és nem nagyon alakul át. Na majd meglátjuk.

    VálaszTörlés
  9. Megsütöttem a zserbót! :)

    Majd ha időm engedi, felteszem a blogomra. Most betegápolok. A picuri nagyon-nagyon beteg. Az éjjel attól tartottam megfullad, uh ma megjártuk a röntgent tüdőgyulladás gyanúval, de szerencsére "csak" bronchitis-e van.

    VálaszTörlés
  10. Bibe!
    Ezek szerint talán nem sikerült olyan rosszul, ha ki mered tenni a blogba.:-)
    Sajnálom, hogy betegséggel küzdötök ti is, ez sajnos nagyon ilyen időszak, ahogy látom... Drukkolok, hogy mihamarabb gyógyuljatok!

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...