2009. január 3., szombat

Teljes kiőrlésű leveles tészta tejmentesen (vegán)

Az utóbbi két hétben Férj itthon volt szabin (1 év után először), így igyekeztem nem nagyon használni a gépet.:-) És hát így a karácsonyi beszámolókkal is elmaradtam némiképp...


A dec. 24-re tervezett étkeknek csak a töredéke valósult meg - ahogy arra számítottam is -, a prímet pedig az első alkalommal készült mézes krémes vitte el, ami viszont mindenki szerint kiváló lett! Na, azt azért gyorsan hozzáteszem, hogy a megvalósítás nem ment teljesen simán, az első adag tészta a kukában végezte... de erről majd egy másik bejegyzésben.:-) Ja, és a karácsonyi bakikban sem volt hiány, fogalmaztam is magamban sikertelenségeim közepette, hogy egy egész bejegyzést meg tudnék vele tölteni...:-)

Készült Wellington vegasült, meg gesztenyés keksztekercs is, mindkettő nagyon finom lett!:-)
Ja, és kaptam egy halom gasztroajándékot, amiknek naggggyon örültem!:-)

A Wellington-sült alapját a leveles tészta adta, ami jelenleg (tudtommal) még nem kapható nálunk készen vegán verzióban, így az is házilag készült. Szerencsére egyáltalán nem volt annyira macerás, mint gondoltam.

Teljes kiőrlésű leveles tészta tejmentesen
Hozzávalók:
A leveles tésztához (ennek a mennyiségnek kb. a fele elég a Weelington-sülthöz, a többi felhasználható pl. kölestúrós batyuhoz - recept később, vagy gabonakolbászos haséhoz - recept Veránál):
Kemény tészta
400 g teljes kiőrlésű liszt
100 g bio növényi margarin
250 ml víz
1 ek. citromlé v. almaecet
1 csipet tengeri só

Lágy tészta
100 g teljes kiőrlésű liszt
300 g bio növényi margarin

A leveles tésztát 3 nappal korábban készítettem el, majd lefagyasztva a hűtőbe tettem (1. karácsonyi baki: csak a sült összeállítása előtt 1 órával vettem ki a fagyasztóból - ahogy egy helyen olvastam -, de ez nem volt elég idő a felolvadáshoz, így majdnem nem készültem el időre a sütéssel...)
A nagyon alaprecepteknél én mindig előkapom a Horváth Ilona szakácskönyvet, amiben nagyon szájbarágósan vannak leírva a dolgok. Leveles tésztát sem csináltam még, így most ebből a könyvből is vettem ötleteket.

FONTOS: a tészta készítésének legfőbb feltétele a kellő hőfokú hűtés. A margarin, a liszt és a hozzá használt víz mind jó hideg legyen!

A lágy tészta hozzávalóit gyorsan összegyúrjuk, lapos négyszöget formálunk belőle, és hűtőbe tesszük. Ha nagyon lágy a margarin, jégre tegyük, sütőpapírba helyezve.

A kemény tésztához a lisztet a vajjal elmorzsoljuk, a közepébe öntjük a víz egy részt, a sót és a citromlevet/ ecetet (a savak megkönnyítik a tésztát). A többi hideg vízzel kiegészítve középkeménységű tésztát gyúrunk, és addig dolgozzuk, amíg a tészta a kéztől és a deszkától elválik és belül lukacsos lesz. Ezután a tésztát kb. 20-30 percig pihentetjük.

A kemény tésztát lisztezett deszkán négyszög alakúra és kb. 0,5 cm vastagságúra nyújtjuk. A vajat a közepére helyezzük, és a tésztát minden oldalról ráhajtogatva, a vajat jól beburkoljuk.
Hajtogatás: a beburkolt tésztát téglalap alakúra kinyújtjuk, majd háromszorosan egymásra hajtjuk. Utána rögtön ismét kinyújtjuk, és a téglalapra kinyújtott tésztát megint háromszorosan hajtjuk össze: jobbról középre, balról középre, és az egészet könyv alakban egymásra. Utána pihentetjük a tésztát hideg helyen 20 percig. Ismét kinyújtjuk, háromszorosan egymásra hajtjuk, és újra 20 percig pihentetjük. Következik a negyedik hajtogatás, amikor már négyszeresre hajtjuk össze a tésztát, és feldolgozásig újra pihentetjük. Összesen 4x nyújtjuk ki.

Ha este készítjük a tésztát másnapra, akkor este kinyújtjuk kétszer, és másnap reggel kétszer. Az éjszakai hosszabb pihenésre a tésztát tekerjük follpackba, mert különben a teteje megszárad, a tészta nehéz lesz tőle és nem emelkedik jól fel.
TIPP: Az elkészített nyers tésztát nem szükséges aznap feldolgozni. Follpackba ls vizes ruhába jól becsavarva, jó hideg helyen több napig is eltarthatjuk, így többször is süthetünk belőle. Le is fagyaszthatjuk follpackban, így legalább 1 évig eltartható. Amikor kivesszük felengedni, minél kevesebbet nyúljunk hozzá meleg kézzel, mert nem lesz elég leveles!
Tapasztalat: én túlzottan levelesnek nem találtam végül a tésztát, viszont jól lehetett vele dolgozni!
Forrás: Napfényes Alapítvány: Sütemények

1 megjegyzés:

  1. Én a lágy tésztát 3 részre venném, és egy-egy nyújtás, kenés, hajtogatás után visszatenném a hűtőbe. Szvsz., ekkor lesz a tészta leveles.

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...