2008. április 22., kedd

Olajszegény lángos (vegán)

Ifjúkoromban nagyon szerettem a lángost...:-) Egyetemi éveim alatt főbérlő barátosném házi lángosa vitte a prímet, melyet általában egy jó kis kártyavetős, szeánszos bosziparti keretében fogyasztottunk.:-) Hú, de jók is voltak azok az esték!:-)
Aztán amióta megismertem kedves Férjuram, egyre ritkábban ettem, mivel ő mindig kifejtette, hogy az olajos lángostól napokig fáj a gyomra, és tutira nem eszik meg egyet sem. Ehhez társult még, hogy az én gyomrom is egyre kényesebb lett az elmúlt években, így még ha néha vettem is magamnak egyet, nem igazán voltam elragadtatva tőle, már nem adta azt a nosztalgikus eufóriát. Fentiek miatt itthon még nemigen próbálkoztam az elkészítésével. Mostanáig...:-) Merthogy az egyik reformszakácskönyvben találtam egy receptet, amit bevállaltam. ÉS nem bántuk meg! Az egész családnak bejött, nagyon finom volt! Kicsit tömörebb, mint a hagyományos, és ez is csak a sütés napján az igazi, de még a férjem is azt mondta, hogy "jé, nem feküdte meg a gyomromat, sőt, egész könnyű vacsinak tűnt"! Így hát teljes volt a siker!
Szójajoghurttal és reszelt növényi sajttal ettük, illetve Férj padlizsánkrémet kent rá.
Vegás bloggertársnők lángos verziói:
Vera élesztőmentes lángosa

Olajszegény lángos
Hozzávalók (1 csésze = 2,5 dl):
2 csésze graham liszt
1 csésze főtt, tört burgonya
1 csésze kukoricaliszt
1 mk. só
5 dkg élesztő
langyos víz
kb. 1/2 dl olaj a sütéshez

Az élesztőt egy csipet barna cukorral és langyos vízzel, esetleg 1 ek. rozsliszttel felfuttatjuk. Közben összekeverjük a liszteket a krumplival, majd hozzáadjuk a megkelt élesztőt, a langyos vízben feloldott sót és annyi langyos vizet, hogy közepesen lágy tésztát kapjunk. Jól kidolgozzuk, majd letakarva kb. 1 órát kelesztjük meleg helyen (én 50 fokra előmelegített sütőbe teszem). A megkelt tésztából egy-egy púpozott evőkanálnyit kiszakítunk, és kézzel laposra széthúzogatjuk. Beletesszük a serpenyőbe, itt még egy kicsit lapíthatjuk-egyengethetjük az evőkanállal, majd mindkét oldalát pirosra sütjük. Fogyaszthatjuk zúzott fokhagymával, vagy baracklekvárral.

Forrás: D. Karácsony Irén: A reformkonyha örömei

9 megjegyzés:

  1. Ez igen kiváló lett, köszönöm szépen a receptet!

    VálaszTörlés
  2. Udvozletem szolitsanak zoldninjanak,

    en is a kegyetlenseg mentes taplalkozast valsztottam,es a tobbi csaladtagok is tobnyire vegan modon taplalkozunk marmind a ket kutyam,es edesanyam is-de o meg meg meg kostol valami tejtermeket..,ami allati eredetu es mem ered szenvedesbol az a:oko tojas ,tehat oljan tyukoktol akik boldogan kint vannak a szabadban,es a mez termeket marmind foleg a:polen.A vega elet fo okai az allattarsaink szenvedese miatt,egeszsegi okok miatt es okologiai okok miatt kell legyenek.
    5000 eve megalakult patriarchatus tarsadalom marmind a ferfi uralma teokratikus rendeben az:allatok,nok,es a termeszet folott nem mas mind a vilag szenvedesenek fo oka.Apropo,konstruktiv kritika:a ferjed nem "ferjemuram"hanem egyenlo jogu elettarsad,ugy a kutyanak sem "gazdaja" az ember hanem nevelo szuleje.Anti rasszista vegan egalitarista feminista vagyok es un gondolom hogy a nyelvtanban sok a diszkriminalo megjegyegyzes.
    Csak ket eve nem eszem hust,kesobb lemondatm mindenrol ami szenvedesbol ered:ruhak,etelek.Nem erzem a hianyat a husnak,es eroemelo vagyok es testepitto.a kutyaim valamenyire ok valasztottak ezt:amikor hust ettek mar akkor:nyalaztak a gyumulcsok utan,van era sszamos tuydomanyos bizonyittek:a kutya nem husevo hanem mindevo,ha sok hust adnak neki:megbetegszik es meghal.Bizonyittekok:http://www.google.ro/#hl=hu&source=hp&q=vegan+dog+food+&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=&fp=3eb7704d25b74135
    Tovabb:nagyon erdekel valami langos vagy palacsinta recept,es szeretnem ha gaszdagamm valtozatokat irnal le-vagy talan nem neztem en jol meg..?-a langos,a palacsinta tomor jol laktato finom etel es eppen a tegnap csinaltam peldaul:tokbol kis pogacsakat,jol jottek ki.En nalam eleg bonyolult dolog veganak lenni,mert egy oljan orszagban elek ahol meg vegan vendeglok sincsenek es sokan azt sem tudjak mi az hogy vega,ott kell tengodnom,egyedul szomoru eletem van,alig vannak vegak akikkel szoban alhatnek.Nem mondom meg nyilvanosan miljen orszagban lakom mert szegyenlem,oljan szornyu rosszasag es allatokkal,emberekkel szembeni kegyetlensegek vannak ott.
    Ha ulj recepteket irsz szeretnem ha szimplabb olcsobb hozzavalokat ajanlanal.
    Minden jot.

    VálaszTörlés
  3. Szia Zöldninja!:-)
    Hát igen, ki ilyen, ki olyan okból válik vegetáriánussá, de a lényeg, hogy szerencsére minél többen választják ezt a fajta életformát!
    Sajnálom, hogy ilyen nehezen tudod megoldani a vegán életmódot a lakóhelyeden!:-( Mondjuk azért nálunk sem mindenhol olyan egyszerű a történet...
    Itt a blogon találsz többféle vegán lángos és palacsinta-receptet is, elég ha beírod a jobboldali sávban felül található keresőbe, és megkapod a régebbi recepteket is!
    A hozzávalókat illetően pedig nyugodtan váltogathatod/változtathatod másfélére a különböző liszteket és növényi tejeket a lehetőségeidtől függően!
    Sok sikert a kísérletezéshez!:-)

    VálaszTörlés
  4. Szia,zoldninja vagyok!

    sok ido teld el es en mivel lattam hogy nem valaszoltal akkor mar nem jottem ere fele es azert is nem jottam ere fele mert sok minden kozbe jott az eletemben.
    Koszonom a segitto jo indulatot,uljra fogom lapozgatni a bloggodat.Eppen most akarom a hollandiai tokot nyersen elkessziteni ,tudod:ez az eggyik kenvenc etelemnek,most uljittast akarok tenni,ami az elkesszitesi modot illeti.Most lemondtam a boldog tyukoktol vett tojasrol is mer:amikor oregsegukere megolik oket nem boldogak plusz:a szelekcio is gyilkos:a kiskakasokat olik halomra.Iljen eredete van a tojas evesnek is...
    Ellemben eszem:pollent ami ketszer annyi proteint tartalmaz mind barmien hus,az osszes aminosavakat,es B12 vitamint is.
    Ahonan en jovok ott a veganok nagy gyuloletnek vannak kiteve es diszkriminacionak es sokszor az a gyulolet torvenybe utkozo sertesek,zaklatasok formaljaban nyilvanul meg..Szep helj de kar hogy lakva van annyi gonosz embertol..

    VálaszTörlés
  5. @N�vtelen Zöldninja, hát nem árulod el, hol élsz...?;-) Hát igen, a "boldog" tyúkoktól vett tojás is bőven illúzió...

    VálaszTörlés
  6. szia,zoldninja vagyok,

    haat...en egy kelet fele levo orszagbol irok,ahol havasok es szep nagy erdok latszanak az ablakombol,es a havasok labanal levo erdo,15 percnyi jarasra van tombhazamtol,ebben orszagban viszont ..borzalmas emberek elnek,szornyu a korrupcio es a vezetoseg.A varos ahol lakom:Kolozsvar.Orszagom a kutyagyulolo emberek orszaga,az allatok iranti kegyetlenseg tradicio,es az embereknek sincsenek jogaik.Karmikus buntetes hogy itt elek.
    Es most szetnezek a bloggon,mert valami finom babfozelek utan vagyok,es a vega sajtot is megnezem.
    Itt a bloggom ahol megnezheted a szep tajakat ha keresel egy kicsit, vannak kepeim az erdobol,majdnem minden cikk magyarul is van irva:
    http://econinja.ecosapiens.ro

    VálaszTörlés
  7. Zöldninja!
    Hú, hát akkor nem is élsz olyan messze...! Sajnálom, hogy ennyire nem érzed ott jól magad!:-(

    VálaszTörlés
  8. Szia zoldninja vagyok,

    ez van...harcolok valahogy en is a fennmaradasert.

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...